Vaak is een B2B-checkoutproces afgeleid van de mogelijkheden in de checkout van een B2C-webshop, maar dan met een paar aanpassingen zodat het beter aansluit bij de zakelijke markt. Inkopers verwachten namelijk dat ze hun bestelling op dezelfde manier kunnen afronden als bij consumentenaankopen. Hoe gemakkelijker en sneller ze het proces kunnen doorlopen, des te groter de kans dat ze de aankoop ook daadwerkelijk afronden. Bekijk welke checkoutoptie het beste aansluit bij jouw doelgroep, de Multi Step Checkout, One Page Checkout of de One Step Checkout. De verschillen en voordelen per checkoutoptie kun je in deze blog lezen. Vraag in het checkoutproces alleen naar informatie die je daadwerkelijk nodig hebt om een order te voltooien, zodat dit overzichtelijk is en snel ingevuld kan worden.
Bied in je checkoutproces een groot scala aan betaalmogelijkheden aan, zodat de klant kan afrekenen met de door hem gewenste betaalmethode. Een groot verschil tussen B2B en B2C is dat zakelijke klanten vaker achteraf betalen. Heb je een selectie van klanten waarmee je een goede klantrelatie hebt opgebouwd en die op rekening mogen betalen? In de software van CCV Shop kun je eenvoudig instellen welke betaalmethodes voor wie beschikbaar zijn.