Zeven tips voor het oprichten van een succesvolle B2B-webshop

Lara Vogteloo

Door Lara Vogteloo op 2 juni 2022

De B2B-markt verandert in sneltreinvaart. Traditiegetrouw werden aankopen veelal aan de hand van een papieren catalogus gedaan bij een vertegenwoordiger. Zakelijke inkopers willen echter steeds vaker online zakendoen. Een B2B-e-commerceplatform wordt hierdoor voor B2B-bedrijven onmisbaar. Hoewel B2B-aankopen vaak complexer zijn, verwachten inkopers wel dezelfde ervaring als bij hun privéaankopen. Denk hierbij aan een gebruiksvriendelijke omgeving met een persoonlijke benadering. In deze blog geven we zeven tips om jouw zakelijke klanten een optimale digitale klantbeleving te bieden. 

Tip 1: Toon maatwerkprijzen in je webshop

Om een optimale online-ervaring voor jouw klanten te creëren is het van belang dat je de juiste prijzen toont in jouw webshop. Hanteer je verschillende prijzen per (type) inkoper of heb je speciale prijsafspraken bij een bepaald volume? Zorg er dan voor dat de prijzen die zichtbaar zijn in jouw webshop een nauwkeurige afspiegeling zijn van het vooraf onderhandeld contract. Dit kun je doen door de prijzen per individuele klant in te stellen, of misschien kun je meerdere klanten wel toewijzen aan één bepaalde groep. Zo kom je jouw prijsafspraken altijd na en met deze personalisatie kunnen jouw klanten nog makkelijker hun bestelling online afronden.

Wil of kan je om welke reden dan ook geen prijzen vermelden in jouw B2B-webshop? Geef bezoekers van jouw webwinkel dan de mogelijkheid een offerte aan te vragen voor één of meerdere artikelen. Hierdoor kun je per klant altijd een passende aanbieding doen.

Tip 2: Bied een klantspecifiek assortiment aan

Er is niets vervelender dan in een webshop met honderden, zo niet duizenden producten te zoeken naar het ene product dat je nodig hebt. Zeker als je zit met deadlines, zoals vaak het geval is bij B2B-bedrijven. Zorg er daarom voor dat jouw webshop overzichtelijk is. Deel jouw webshop op in duidelijke en logische categorieën en maak bijvoorbeeld gebruik van navigatiefilters, zodat bezoekers van jouw webshop snel het juiste product kunnen vinden. Of nog beter, stem het assortiment af op de klant. Bepaal op categorie- en productniveau welke producten wel of niet getoond worden aan de klant. Op deze manier kun je bijvoorbeeld een pagina met producten maken die slechts voor een kleine groep klanten beschikbaar is. Zo maak je het aanbod relevanter en personaliseer je de ervaring bij het bekijken en kopen van jouw producten. Een mooie manier om klanten meer aan je te binden.

Tip 3: Optimaliseer productpagina's

Nadat iemand eenvoudig het gewenste product gevonden heeft, moet ook de productpagina voldoen aan zijn verwachtingen. Heldere en relevante productinformatie is een belangrijke factor voor een goede online-ervaring. Een goede productpagina bevat gedetailleerde en duidelijke productbeschrijvingen, kwalitatieve afbeeldingen vanuit verschillende invalshoeken, nauwkeurige afmetingen en een actuele voorraadindicator.

Zeven tips voor het oprichten van een succesvolle b2b webshop

Met de app ‘Producteigenschappen’ in de CCV Shop App Store kun je zelf producteigenschappen aanmaken en deze toewijzen aan een product. Doordat de klant specifieke informatie kan vinden over het product voorkom je productvragen en neem je eventuele twijfel weg. Verkoop je bijvoorbeeld zakelijke telefoons? Dan kun je producteigenschappen zoals schermgrootte, besturingssysteem en werkgeheugen vermelden bij iedere telefoon.  

Tip 4: Creëer een snel, gemakkelijk en duidelijk checkoutproces

Vaak is een B2B-checkoutproces afgeleid van de mogelijkheden in de checkout van een B2C-webshop, maar dan met een paar aanpassingen zodat het beter aansluit bij de zakelijke markt. Inkopers verwachten namelijk dat ze hun bestelling op dezelfde manier kunnen afronden als bij consumentenaankopen. Hoe gemakkelijker en sneller ze het proces kunnen doorlopen, des te groter de kans dat ze de aankoop ook daadwerkelijk afronden. Bekijk welke checkoutoptie het beste aansluit bij jouw doelgroep, de Multi Step Checkout, One Page Checkout of de One Step Checkout. De verschillen en voordelen per checkoutoptie kun je in deze blog lezen. Vraag in het checkoutproces alleen naar informatie die je daadwerkelijk nodig hebt om een order te voltooien, zodat dit overzichtelijk is en snel ingevuld kan worden.

Bied in je checkoutproces een groot scala aan betaalmogelijkheden aan, zodat de klant kan afrekenen met de door hem gewenste betaalmethode. Een groot verschil tussen B2B en B2C is dat zakelijke klanten vaker achteraf betalen. Heb je een selectie van klanten waarmee je een goede klantrelatie hebt opgebouwd en die op rekening mogen betalen? In de software van CCV Shop kun je eenvoudig instellen welke betaalmethodes voor wie beschikbaar zijn.

Tip 5: Maak herhalingsaankopen makkelijk

B2B-bedrijven zijn sterk afhankelijk van herhalingsaankopen om hun eigen business draaiende te houden. Daarom zoeken zij een betrouwbare partner om een langdurige relatie mee op te bouwen. Maak het voor jouw klanten eenvoudig om in slechts een paar klikken een herhalingsaankoop te doen van een order die ze eerder bij jou gedaan hebben. Dit vergemakkelijkt het bestelproces voor hen en versterkt jullie zakelijke relatie.

Tip 6: Zorg dat je webshop mobielvriendelijk is

Je zult misschien denken dat inkopers alleen hun informatie verzamelen en aankopen doen via een laptop of desktop. In de zakelijke markt speelt de gsm echter een steeds grotere rol. Klanten willen bijvoorbeeld mobiel jouw assortiment bekijken, de status van een order checken en op verplaatsing een bestelling doen. Het is dan ook van belang dat je webshop mobielgeoptimaliseerd is.

Behalve dat het noodzakelijk is jouw klanten een goede, responsieve webshop aan te bieden, heeft dit ook zijn voordelen voor de SEO (Search Engine Optimization). Google bepaalt de volgorde van de ranking in de zoekresultaten namelijk grotendeels op basis van mobiele ervaringen. Hoe beter jouw klantervaring op mobiele toestellen is, hoe hoger jouw webshop staat in de zoekmachine.

Tip 7: Stuur gepersonaliseerde e-mails

Goede en gerichte e-mailcampagnes kunnen bijdragen aan meer verkeer naar de webshop en een stijging in de omzet. Door relevante producten te promoten is de kans groot dat de klant zal overgaan tot een aankoop. Zit er korting op producten die een klant vaak bestelt of heb je producten in jouw assortiment die goed passen bij de klant? Stuur op basis van de bestelgeschiedenis gepersonaliseerde aanbevelingen. Ook is het interessant om jouw B2B-klanten via e-mail te informeren over nieuwe voorraden. Was een product tijdelijk uitverkocht of heb je nieuwe seizoensgebonden producten in je assortiment? Laat jouw klanten dit weten. Een ander uitgelezen moment om jouw klanten een gepersonaliseerde e-mail te sturen is wanneer het tijd is voor een herhalingsaankoop. Stel een mail op met daarin de producten die jouw klant doorgaans koopt. Op die manier maak je het bestellen voor hem nog eenvoudiger.