Verleid je klant tot een aankoop met deze apps

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 7 juli 2022

In een aantal blogs staan we stil bij de mogelijkheden die onze appstore biedt en wat deze apps kunnen bijdragen aan jouw succes als webwinkelier. De apps, gratis of betalend, zijn ontwikkeld door CCV Shop of één van zijn partners. Deze keer geven we een overzicht van apps die helpen om klanten te verleiden tot een aankoop.

Kortingsbonnen

De eerste app die we toelichten, is de app  ‘Kortingsbonnen’. Iedereen houdt van korting en door een kortingscode aan te bieden haal je een klant makkelijker over de streep om een order in je webshop te plaatsen. De code wordt tijdens het orderproces ingevoerd door de klant en zo ziet een klant eenvoudig hoeveel korting hij krijgt.

Hoe gebruik je een kortingsbon?

Na het installeren van de app bepaal je voor de actie allereerst de naam van de kortingscode. Je kunt kiezen om een kortingsbon aan te maken die je exclusief aanbiedt aan één klant. Deze optie geeft de klant een speciaal gevoel. Of je gebruikt een algemene kortingscode, bijvoorbeeld voor een salesactie. Aan de kortingscode hang je vervolgens een korting. Dit kan een percentage of een vast bedrag zijn. Tenslotte bepaal je hoe lang de actiecode geldig is. Door de kortingsbon beperkt geldig te maken, creëer je een hogere urgentie. Nu de velden in de app gevuld zijn, is de kortingsbon klaar voor gebruik.

Tip: bied een klant een korting middels een kortingscode aan in ruil voor het inschrijven op de nieuwsbrief.

Staffelprijzen

Staffelprijzen zijn prijzen die worden berekend aan de hand van de aantallen die door de klant worden besteld. Dit wordt ook wel kwantumkorting genoemd. De prijs wordt per product lager naarmate hij meer van het product bestelt. Enerzijds zorgt dit ervoor dat een klant geneigd is om meer te bestellen dan hij van tevoren van plan was; het is voordeliger om meer te bestellen. Anderzijds zorgt dit ervoor dat je scherpe prijzen kan hanteren, waardoor je beter kunt concurreren met andere aanbieders van deze producten. Of deze manier van korting geven bij jouw webwinkel past, is puur afhankelijk van het type product en het type klant die je bedient met jouw webshop. Na het downloaden van de app ‘Staffelprijzen’ kun je per artikel aangeven hoeveel korting een klant krijgt bij welke afname.

Productbundels

Klanten verleiden tot extra uitgaven kan ook door productcombinaties aan te bieden in je webshop. Je maakt het voor de klant extra aantrekkelijk om een combinatie te kopen door hier een korting op te geven. Bijvoorbeeld bij de verkoop van een zaklamp. Door je klant een bundel met korting aan te bieden van een zaklamp én batterijen kiest een klant makkelijker voor de bundel. Hierdoor verhoog je op een eenvoudige manier het orderbedrag van de bestelling.

Toepassen in je webshop? Download dan de app  ‘Productbundels’. Per bundel kies je voor een vaste prijs of per product een kortingspercentage.

Kassakoopjes

Een andere manier om je gemiddelde orderbedrag te vergroten is het aanbieden van een kassakoopje. Het werkt eigenlijk net als in een fysieke winkel. Net voordat de klant wil afrekenen, probeer je hem te verleiden nog wat extra’s in zijn winkelwagen te stoppen, denk bijvoorbeeld aan snoep bij een kassa.

Wanneer is een product geschikt om een kassakoopje te zijn?

  •      Het product mag niet te veel kosten, bij voorkeur minder dan 10 euro.
  •      Het kassakoopje kan gerelateerd zijn aan het product dat de klant in zijn winkelwagen heeft, maar dat hoeft niet.
  •      Het product moet voor zichzelf spreken, zodat de klant niet eerst naar de productpagina hoeft te klikken, maar doorgaat om de bestelling af te ronden.

De app ‘Kassakoopjes’ kun je installeren in onze appstore. 

Winkelwagenkorting

Wil je geen korting op specifieke artikelen geven, maar juist op wat een klant in de winkelwagen heeft zitten? Dan is de app ‘Winkelwagenkorting’ voor jou een uitkomst.

In de app bepaal je of je een kortingsbedrag, -percentage of ‘X producten halen, Y producten betalen’ wilt gebruiken. De acties kun je eenvoudig voorzien van voorwaarden. Zo kun je bijvoorbeeld pas korting geven vanaf  50 euro of de korting pas laten gelden vanaf 3 producten. Komen bepaalde artikelen niet in aanmerking voor de kortingsactie? Deze sluit je makkelijk uit op basis van merk, artikelnummer of productnaam. Informeer klanten tijdig en goed over de voorwaarden, zodat het geen reden is om tijdens het bestellen af te haken. Om de actie succesvol te maken breng je de actie onder de aandacht in je webshop en stuur je een mailing naar je klantenbestand.

Tip: geef je kortingsactie een naam: denk aan de 4 Dolle Dagen van Galeria Inno en de Hamsterweken van AH. Of wat vond je van de naam van onze vorige actie van Premium Services: Volumedeals?

Productreminder

Productreminder

Verkoop jij producten die een klant op regelmatige basis koopt? Dan kan de app ‘Productreminder’, ontwikkeld door onze partner CMDC, wat voor jouw webwinkel zijn. Deze app kun je namelijk gebruiken om klanten te herinneren aan het feit dat hij zijn eerder bestelde artikelen opnieuw kan bestellen. Dit is vooral interessant voor producten die je met een bepaald interval gebruikt. Voorbeelden zijn tandenborstels, luiers, maar ook bijvoorbeeld graszaad of voedingsmiddelen.

Na het installeren van de app bepaal je zelf voor welke producten en/of categorieën je een herinnering toevoegt. Je kan kiezen om voor 1 product/categorie een herinnering aan te maken, maar het kunnen ook meerdere producten of categorieën zijn. Vervolgens selecteer je hoeveel dagen er tussen de bestelling en het versturen van de herinnering moet zitten. Om van deze reminder een succes te maken creëer je een persoonlijk herinneringsbericht om te versturen. Na het opslaan van de herinnering zit het werk voor jou als webwinkelier erop. De herinnering wordt vervolgens automatisch verstuurd.

Pop-ups

Tegenwoordig zie je veel webwinkeliers werken met een pop-up. Met een slimme en gebruiksvriendelijke pop-up haal je twijfelende bezoekers sneller over de streep en stimuleer je klantenbinding. Je bepaalt wanneer de pop-up getoond wordt en wat je aanbod is. Zo kun je een timer instellen of de pop-up tonen wanneer de klant de webshop gaat verlaten. Je aanbod kan een inschrijving zijn op een nieuwsbrief, een kortingscode, content, enz.

Is een pop-up op je webshop altijd een goed idee? Nee. Daarom is het belangrijk om te testen en te blijven testen. Qua aanbod, qua teksten en vormgeving. Zie je omzet- en ordergroei? Dan werkt het! Zo niet? Het deactiveren van apps is eenvoudig en betalende apps zijn maandelijks opzegbaar.

In de CCV Shop-appstore zijn meerdere apps met een pop-up beschikbaar.

Verlaten winkelwagen

Heb jij in Google Analytics wel eens onderzocht hoeveel bezoekers met een product in de winkelwagen je webshop hebben verlaten? Uit onderzoek blijkt dit in een webshop gemiddeld rond de 75% van de bezoekers te zijn. 

Het verlagen van het aantal winkelwagenverlaters levert je direct meer omzet op. Wellicht heeft de klant getwijfeld, werd hij afgeleid of heeft hij zijn betaalmiddel niet bij de hand. Met de app ‘Verlaten winkelwagen’ bied je klanten een tweede kans. De klant wordt door deze app korte tijd later per e-mail herinnerd aan zijn bestelling en gevraagd om terug te komen om de bestelling te voltooien. En voor je het weet, rondt de klant zijn bestelling dit keer wel af.  

Conclusie

Kortom, CCV Shop biedt alle mogelijkheden om jouw klanten te verleiden tot een aankoop in jouw webwinkel. Afhankelijk van jouw webshop en de markt waarin je opereert, kies je de opties die het beste passen. Benieuwd wat de appstore jouw webshop nog meer te bieden heeft? Ga dan naar appstore en bekijk alle mogelijkheden.