Hoe krijg je klanten naar jouw webshop?

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 7 juni 2022

Als eigenaar van een webshop wil je natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers naar je webshop krijgen. Misschien ben je net begonnen met het organiseren van je webshop of wacht je zelfs nog op je allereerste order. Door bezoekers naar je webshop te krijgen, vergroot jij de kans om jouw producten of diensten te verkopen aan klanten. Er zijn vele mogelijkheden die ervoor zorgen dat je extra bezoekers kan lokken naar je webshop. Van het inzetten van influencers tot het sturen van een geboortekaart van jouw webshop aan kennissen.  In deze blog lees je creatieve manieren waarmee je zowel betalend als gratis bezoekers naar jouw webshop kunt krijgen.

Maak gebruik van je eigen netwerk

Het begint natuurlijk allemaal bij jou. Als eigenaar van een webshop wil jij natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen op de hoogte zijn van jouw webshop, zodat zij deze kunnen bezoeken. Door gebruik te maken van je eigen netwerk raken kennissen van jou hiervan op de hoogte. Op hun beurt kunnen deze kennissen jouw webshop onder de aandacht brengen onder mensen in hun netwerk. Wanneer dit succesvol toegepast wordt, worden steeds meer mensen (ook buiten je eigen netwerk) in contact gebracht met jouw webshop, wat kan leiden tot extra bezoekers en klanten. Een goed voorbeeld hiervan is Facebook. Wanneer jouw kennissen de bedrijfspagina liken, krijgt ook hun netwerk hier een melding van.

Hoe krijg je klanten naar jouw webshop

LinkedIn is een andere vorm waarmee gebruik wordt gemaakt van je eigen netwerk. Dit is een social mediaplatform voor zakelijk gebruik. Je kunt dit dus als online-uithangbord zien voor zakelijk gebruik. Daarnaast wordt LinkedIn ook gebruikt om (online) te netwerken. Daarom is dit natuurlijk goed te koppelen aan jouw webshop. Door een bedrijfsprofiel op te zetten via LinkedIn en je eigen netwerk te koppelen aan de pagina van jouw webshop komt ook het netwerk van deze personen in aanraking met jouw webshop.

Tip: stuur bijvoorbeeld een (digitaal) geboortekaartje van jouw webshop om op te vallen bij je (in)directe netwerk.

Zet social media in

Social media zijn nog steeds een belangrijk kanaal om op actief te zijn. Dit kanaal zorgt ervoor dat je op gemakkelijke wijze kan communiceren op een platform waar je doelgroep ook actief op is. Op dit moment zijn er ruim 3 miljard mensen die gebruik maken van verschillende social mediakanalen als Facebook, Instagram en Twitter. Gemiddeld spendeert een persoon 142 minuten per dag aan social media. Wanneer je een eigen webshop beheert, is dit dus de uitgelezen kans om in contact te komen met je doelgroep. Social media is dus een ideaal kanaal om je volgers te inspireren met de producten en diensten uit jouw webshop door middel van foto’s en video’s.

Wanneer jij je social media op deze manier inzet voor je webshop, kan dit leiden tot extra zichtbaarheid, naamsbekendheid en volgers. Op deze manier kun je extra bezoekers naar je website lokken. 

Tip: door je profiel om te zetten naar een bedrijfspagina kun je op Facebook & Instagram realtime statistieken van jouw doelgroep en pagina bijhouden.

Koppel influencers aan jouw webshop

Bij deze vorm van marketing wordt onder andere via social media geprobeerd om door middel van invloedrijke en herkenbare mensen potentiële klanten te beïnvloeden, wat leidt tot acties van hun volgers. Een doel is bijvoorbeeld dat zoveel mogelijk mensen jouw webshop bezoeken of dat de volgers een bepaald product kopen. Een influencer voert dit uit door middel van een bericht, bijvoorbeeld een video op YouTube of en story op Instagram. Deze influencer krijgt in ruil voor deze actie een vergoeding. Door het grote aantal volgers van deze influencers is dit een aantrekkelijke manier van marketing geworden voor onlineondernemers. Influencers zijn op verschillende manieren te onderscheiden. Dit gebeurt onder andere op het aantal volgers dat ze hebben en op wat voor soort influencer deze persoon is. Zo zijn er bijvoorbeeld vele modellen en beroemheden die influencer zijn, maar zijn er ook mensen die door hun expertise in een bepaald vakgebied zoveel autoriteit hebben opgebouwd dat ze ook mensen kunnen beïnvloeden.

Influencers hebben naast een groot bereik dus ook het vermogen om mensen te beïnvloeden. Denk als onderneming goed na welke influencer goed past bij jouw doelgroep. 

Ga online adverteren

Adverteren is een betalende mogelijkheid waarmee je bezoekers naar jouw webshop probeert te krijgen. Tegenwoordig zijn er verschillende manieren waarmee je door online advertenties meer bekendheid kunt verkrijgen.

Zoekadvertenties

Eén van de bekendste manieren van onlinemarketing is Search Engine Advertising (SEA). Deze vorm van zoekmachinemarketing zorgt ervoor dat de advertenties van jouw webshop verschijnen wanneer potentiële klanten zoeken op bepaalde zoektermen. In België zijn Google Ads en Bing Ads populaire platformen voor zoekmachinemarketing.

Bij SEA betaal je per klik die je krijgt op je advertentie. Diegene die geklikt heeft op deze advertentie heeft dus hoe dan ook jouw webshop bekeken. Hoewel SEA dus geen gratis manier is om bezoekers te krijgen op je webshop, beheer je zelf wat het budget, waardoor je niet onverwacht op extra kosten botst. Het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek geeft je een beter beeld van de verwachte kosten. Daarnaast geven de resultaten van dit onderzoek je een inzicht op welke woorden je kunt bieden. Een ander voordeel van SEA is dat je binnen het aangegeven budget met een advertentie meteen bovenaan komt te staan in de zoekresultaten.  

Hoe krijg je klanten naar jouw webshop advertenties

Tip: door longtailzoekwoorden (specifieke zoekwoorden) te selecteren voor je advertenties verhoog je de kans dat een potentiële klant een conversie doet en verlaag je tegelijkertijd de kosten per klik. Lees hier hoe je een gedegen zoekwoordenonderzoek uitvoert.

Displayadvertenties

Via Google is het ook mogelijk om te adverteren door middel van displayadvertenties. Displayadvertenties bestaan uit banners. Deze banners, vaak in de vorm van een bewegende afbeelding, kunnen getoond worden aan een specifieke doelgroep. Deze advertenties worden vertoond op websites die aangesloten zijn bij het Google Display Netwerk (GDN). Dit zijn vaak websites die veel bezoekers hebben, bijvoorbeeld een nieuwssite. Doordat er vele websites aangesloten zijn bij dit netwerk, kun je makkelijk bepalen welke mensen jouw advertenties te zien krijgen. Vaak worden displayadvertenties getoond voordat een persoon de intentie heeft te zoeken naar een bepaald product. Daardoor is dit een geschikt middel om meer bekendheid te verwerven onder je doelgroep. Ook kun je displayadvertenties inzetten verder in de funnel. Bijvoorbeeld voor remarketing. Bij remarketing worden advertenties vertoond aan mensen die al eerder in contact zijn geweest met jouw webshop, bijvoorbeeld bij een eerder websitebezoek. Door remarketing toe te passen komen ze weer in contact met jouw webshop.

Tip: er zijn vele bureaus die bedrijven ondersteuning bieden bij online advertenties. 

Videoadvertenties

Tot slot maakt Google het mogelijk om videoadvertenties te vertonen. Deze worden getoond op YouTube. YouTube biedt vele mogelijkheden hoe jouw video vertoond kan worden. Ook via dit platform binnen Google kun je specifiek je doelgroep in kaart brengen, waardoor je zelf bepaalt welke mensen jouw advertenties zien.

Tip: wees je ervan bewust dat het ontwikkelen van een video voor een advertentie ook veel geld kost.

Social media advertenties

Een andere vorm om online te adverteren is door middel van Social Media Advertising. Veel bedrijven gebruiken social media al om hun naamsbekendheid te vergroten. Daarnaast is het een extra platform om te communiceren met je klanten. Adverteren via social media is een goede manier om extra bekendheid en bezoekers naar jouw webshop te genereren. Bij social media kun je je advertenties tonen aan een specifieke doelgroep. Er zijn verschillende vormen waarin een advertentie vertoond kan worden.

Via Facebook Business Manager kun je je advertenties vertonen op zowel Facebook als Instagram. Ook via andere socialmediaplatformen als Snapchat, Twitter en Pinterest kun je advertenties vertonen aan een specifieke doelgroep. Denk goed na welk platform het best bij jouw webshop past voor de advertenties.

Tip: breng jouw doelgroep goed in kaart voordat je begint met online adverteren. Door dit goed in kaart te brengen voorkom je dat je onnodig geld uitgeeft.

Blog er op los!

Het doel van SEO is om op organische (gratis) wijze zo hoog mogelijk te komen staan in zoekmachines als Google. Daardoor val je sneller op bij mensen die op zoek zijn naar producten en diensten die je aanbiedt in jouw webshop. Er zijn een aantal manieren waarop zoekmachineoptimalisatie toegepast kan worden zodat jouw webshop hoger kan verschijnen in de zoekresultaten. Je kunt hierop inspelen door de content aan te passen. Hier moet je controleren of de inhoud van jouw webshop overeenkomt met de beoogde zoekopdrachten. Bloggen helpt hier enorm bij.

Kijk daarnaast ook naar het aantal links die naar jouw webshop verwijzen. Hoe meer links naar een pagina leiden, hoe beter dit is voor de SEO-positie van deze pagina. Dit komt omdat de populariteit van deze pagina groeit door een stijging van het aantal links dat naar jouw pagina verwijst. 

In tegenstelling tot SEA is SEO gratis. Wel kost het relatief veel tijd voordat je bovenaan komt te staan in de zoekresultaten. Hoe lang dit duurt, hangt af van jouw concurrentie. Wanneer je deze resultaten wilt handhaven, moet jij je SEO-resultaten regelmatig bijhouden en optimaliseren. Dit maakt SEO tot een continu proces. Bij optimale SEO kunnen je resultaten verschijnen als featured snippet. Bij een featured snippet selecteert Google het beste antwoord op een zoekterm. Deze wordt onder of bovenaan de organische zoekresultaten getoond in de vorm van een ‘uitgelicht fragment’.

Tip: ook voor SEO is een zoekwoordenonderzoek een waardevolle bron van informatie. Behalve dat je weet wat populaire zoekwoorden zijn, geeft dit wellicht ook nieuwe inzichten en onderwerpen om over te schrijven.

Laat andere websites bezoekers doorsturen naar jouw webshop

Dit staat ook wel bekend als affiliate marketing. Dit is een vorm waarbij andere platformen personen doorverwijzen naar jouw webshop. Voorbeelden zijn vergelijkingssites, maar het kan ook via nieuwsbrieven. Voor deze doorverwijzingen ontvangen deze partners, ook wel affiliaties genoemd, een vergoeding. Er zijn verschillende manieren waarmee vergoedingen worden doorgerekend. Dit zijn kosten per klik (CPC), kosten per aanvraag (CPL), kosten per verkoop (CPS) en kosten per weergave(CPV), die vaak worden toegepast op video’s.

Hoewel affiliatie bij een succesvolle samenwerking niet gratis is, kan het voor jouw webshop een aantrekkelijke optie zijn om meer bezoekers te genereren. Het voordeel is dus dat je met relatief weinig kosten grote successen kunt behalen. Maak voordat je affiliate marketing gaat toepassen duidelijke afspraken met jouw partner.

Het is dus mogelijk om zowel gratis als betalend bezoekers naar jouw webshop te krijgen! Ben je na het lezen van al deze mogelijkheden geïnspireerd geraakt om een webshop te starten