8 tips voor jouw TikTok marketing strategie

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 3 mei 2023

Wie succesvol wil zijn op social media, moet in staat zijn om mee te bewegen met deze snel veranderende online wereld. Nu het platform TikTok -met meer dan een biljoen gebruikers wereldwijd- een steeds prominentere rol krijgt in de samenleving, kun je dit platform als onderneming simpelweg niet meer negeren. Door het unieke algoritme van TikTok werkt de marketing op het platform iets anders dan bij bijvoorbeeld Instagram. Lees snel verder voor 8 tips voor jouw TikTok marketing strategie.

Wat is TikTok?

TikTok is een social media platform gericht op video’s, waar merken, makers en influencers zichzelf kunnen laten zien. Er worden veel filmpjes geplaatst die tussen de 15 seconden en 3 minuten lang zijn en je kunt gemakkelijk gebruik te maken van hashtags. Het unieke algoritme van TikTok is zo ingesteld dat in principe elke video een kans heeft om viraal te gaan.

TikTok staat bekend als hét platform voor “Gen Z” consumenten, maar dat zijn niet de enige mensen die het gebruiken. TikTok is ook in Nederland een bekend social media platform. Zo staat het dagelijkse aantal gebruikers op 1.500.000 en is het gemiddeld aantal minuten dat iemand het platform gebruikt per dag  64 minuten. TikTok inzetten is dus een kans die je dus niet meer kan laten liggen!

Tip 1: Wees authentiek

Om op te vallen in de menigte van beeld en geluid is het belangrijk om authentieke content te maken. Je moet proberen te voorkomen dat al je video’s als verkooppraatjes klinken, want mensen gaan naar TikTok om vermaakt te worden of iets nieuws te leren.

Wist je dat? De meeste content wordt dan ook opgenomen en ge-edit op een smartphone, je hebt dus geen high-tech apparatuur nodig om actief te zijn op TikTok.

Tip 2: Doe een live video

Een ideale manier om een relatie met je publiek op te bouwen is door gebruik te maken van de mogelijkheid om LIVE te gaan. Via deze optie heb je een livestream met interactie van je volgers. Je volgers krijgen automatisch een pushbericht wanneer je livestream is begonnen.

Het is niet gek om in het begin van je eerste live video’s onzeker te zijn en niet precies te weten wat je moet vertellen of doen. Je kunt je hierop voorbereiden door alvast wat onderwerpen op te schrijven waar je het over wilt hebben. Een goede manier om voor wat afleiding te zorgen is door iets te gaan doen en te laten zien aan je kijkers. Denk bijvoorbeeld aan het inpakken van bestellingen of krijg jij juist leuke nieuwe producten binnen? Geef je kijkers een sneak peak hiervan!

Tip: Kies bij het plannen van een livestream voor een moment waarop jouw doelgroep niet op school of werk is voor de meeste interactie.

Tip 3: Interactie in de comments

Zoals we al eerder hebben verteld zorgt het algoritme van TikTok goed voor nieuwe bekendheid. Het algoritme werkt namelijk zo dat wanneer je meer interacties hebt, je video ook weer bij meer gebruikers op hun ”For You page” komt. Comments zijn een goede plek om te zorgen voor meer interacties. Neem daarom ook de tijd om de comments te lezen en erop te reageren. TikTok houdt de verhouding tussen comments en weergaves van elke video bij, erg belangrijk dus om hier goed mee om te gaan.

Tip: je hebt de mogelijkheid om comments te verwijderen als deze niet binnen de richtlijnen van TikTok passen.

Tip 4: Houd trends in de gaten

Een trend op TikTok komt snel aanwaaien maar is ook in enkele dagen weer over. Je content op het platform moet dus altijd nieuw en up-to-date blijven. Kijk zelf voldoende filmpjes op jouw “For You page”. Zie je een geluid vaker terug komen? Bekijk dan hoe je deze kan inzetten voor jouw bedrijf. Je kunt audio altijd opslaan in je audio-favorieten zodat je het makkelijk kan terugvinden.  

Tip 5: Maak het leesbaar

Veel TikTokkers zetten titels aan het begin van hun video’s, en dat is niet zomaar. Als je door het account van een creator gaat weet je zo namelijk snel wat je kunt verwachten van een video. Het plaatsen van een titel in je video moet je ook op de juiste plek doen. Je bijschrift, comments en likes staan links onderin en rechts, dus als je daar je titel plaatst is deze niet goed leesbaar.

Tip: waar moet je de titel van je TikTok dan plaatsen? In de linker bovenhoek heb je genoeg ruimte. 

Naast een titel die goed leesbaar is heeft de app ook een hele handige feature om je video’s razend snel een ondertiteling geeft. Hierdoor kan iedereen ook genieten van je video’s als ze het geluid uit hebben staan. Natuurlijk hoef je niet bij iedere video ondertiteling te plaatsen maar het helpt wel enorm in het algoritme. Test zelf een beetje uit wanneer het toevoegen van ondertiteling meerwaarde heeft en wanneer niet.

Tip 6: Werk samen met influencers

Wanneer je zelf niet de tijd hebt om TikTok video’s te maken of (nog) meer naamsbekendheid wilt creëren voor je eigen account heb je de mogelijkheid om samen te werken met influencers. Soms weet een bedrijf niet goed hoe ze TikTok kunnen toepassen in hun strategie. De influencers weten als geen ander wat er speelt op TikTok en zitten vol met creatieve ideeën. Zo kun je eenvoudig en snel een grote doelgroep bereiken zonder dat je zelf video’s hoeft te maken. Voordat je influencers gaat benaderen moet je wel goed onderzoek doen naar de doelgroep die zij bereiken, wat voor soort video’s die persoon maakt en hoe de video’s eruit zien. Past dit bij je bedrijf? Dan kun je ze benaderen voor een samenwerking. Let wel op: Hoe populairder de influencer is, hoe hoger de vergoeding zal zijn.

Tip 7: Neem een pro account

Één van de manieren om erachter te komen of wat je doet op TikTok ook goed is, is het bijhouden van gegevens. Speciaal daarvoor heb je de optie om een pro account te nemen. In dat account krijg je een analyse van je volgers, bezoekers, interacties maar ook hoe vaak en lang je video’s worden bekeken. Je krijgt dus uitgebreide toegang tot al je statistieken.

Tip 8: Zet advertenties in

Sinds kort is het ook mogelijk te adverteren op TikTok. Deze advertenties zijn ook te zien op de "For You page" van TikTok-gebruikers. Let wel op: je kunt de advertenties doorlinken naar een webpagina maar de targetmogelijkheden zijn op dit moment nog niet erg uitgebreid. Je kunt nu de locatie en leeftijd van de doelgroep aangeven maar veel meer opties heb je nog niet.

Conclusie

Het belangrijkste voordat je begint met TikTok is om uit te zoeken of TikTok past bij je bedrijf en wat jij wilt uitstralen. Voor bedrijven waarbij de doelgroep actief op TikTok is, liggen er zeker genoeg kansen. Zorg dat je authentiek bent en bij jezelf blijft als bedrijf, zodat je betrouwbaar over blijft komen. Blijf daarnaast op de hoogte van de laatste trends, onderwerpen en mogelijkheden die er zijn op TikTok zodat je altijd actueel bent. Zorg dat je actueel bent en je doelgroep aanspreekt.