Een derde manier om jouw webshop uit te breiden, is door internationaal te gaan verkopen. Wanneer je de verkoop niet beperkt tot Nederland, maar jouw producten ook over de grens aanbiedt, boor je volledig nieuwe markten aan. Opeens is jouw doelgroep namelijk uitgebreid met bijvoorbeeld Fransen, Duitsers en Belgen. Natuurlijk is het wel zo handig om van tevoren te onderzoeken hoeveel concurrentie er is op jouw producten in de betreffende landen, en dus of dit publiek wel op jouw product(en) zit te wachten. Ziet dit er positief uit? Go!
Er komt wel behoorlijk wat kijken bij het opzetten en runnen van een internationale webshop. Denk aan het opzetten van shops met verschillende domeinextensies, het aanbieden van de populaire betaalmethoden in het betreffende land, wet- en regelgeving omtrent verzending en internationaal adverteren.
Zo kun je, wanneer je jouw online productaanbod wilt verkopen in meerdere landen, voor ieder land een aparte domeinnaam aanvragen. Denk aan naamwebshop.fr, naamwebshop.de of naamwebshop.be. De teksten op deze verschillende webshops dienen natuurlijk afgestemd te worden op de voertaal van het betreffende land. Vervolgens kun je door middel van de App Multishop eenvoudig de verschillende webshops aan de achterkant koppelen aan één voorraad. Op deze manier hoef je niet meer bij iedere webshop afzonderlijk de voorraad bij te werken.
Maak je bovendien gebruik van Google Ads? Zorg dan dat je deze advertenties specifiek richt op potentiële klanten in het land waarin je jouw producten wilt verkopen. Wanneer je al meerdere domeinen hebt aangemaakt voor de verschillende landen, kun je per advertentie de link naar de betreffende webshop gebruiken (.de, .be, .fr etc.). Hetzelfde geldt voor social media platformen als Facebook en Instagram. Maak per land waarin je actief bent een advertentie en koppel hier de juiste domeinnaam aan.
Tip: Onderzoek welke keurmerken er in de verschillende landen actief zijn en of jij hiervoor in aanmerking komt met jouw internationale webshop. Dit straalt vertrouwen uit en werkt hierdoor conversie verhogend.