Voordat je jouw klantenservice op de juiste manier kan inrichten is het verstandig om te weten wat onmisbare onderdelen zijn van een goede klantenservice. Één van de doelen van jouw supportafdeling is het verhogen van de klanttevredenheid. Dit kan je doen door snel en efficiënt te reageren op vragen en klanten van klanten en problemen snel op te lossen.
Een ander belangrijk onderdeel is het verzamelen en inzetten van klantfeedback. Dit kan je doen door middel van klanttevredenheidsonderzoeken, enquêtes en reviews. Door serieus bezig te zijn met feedback van klanten kan je problemen identificeren en oplossen. Je kan bijvoorbeeld merken dat je vanuit klanten veel klachten of feedback krijgt over een specifiek product in jouw assortiment. Door hier vervolgens op in te spelen, door bijvoorbeeld het product te vervangen door een product van betere kwaliteit, neem je ontevredenheid bij toekomstige klanten weg.
Een laatste onderdeel van klantenservice is aftersales. Aftersales is het bieden van ondersteuning nadat je het product hebt verkocht, zoals een garantie- en retourbeleid of het hulp bieden bij het gebruik van een product. Door bijvoorbeeld nadat een klant een specifiek product heeft besteld nog via de mail een handleiding toe te sturen, of bij een kledingstuk de richtlijnen voor het wassen, zorg je dat klanten op de juiste manier met het product om gaan en uiteindelijk ook meer tevreden zijn over hun aankoop.