Heb je je best gedaan met het instellen van 301 redirects, maar wil je zeker weten dat jouw bezoekers op een goede 404-pagina belanden wanneer ze hier alsnog op terechtkomen? Goede 404-pagina’s waarschuwen de bezoeker dat de pagina die hij probeerde te vinden niet (meer) bestaat, en begeleidt de bezoeker naar een andere pagina binnen jouw webshop.
Zorg ervoor dat jouw 404-pagina de volgende elementen bevat:
- Een link naar de belangrijkste productpagina’s of categoriepagina’s binnen jouw webshop (kortom, biedt bezoekers een alternatief aan)
Maak een overzicht van de belangrijkste of meest bezochte pagina’s binnen jouw webshop zoals productpagina’s, categoriepagina’s, relevante producten en populaire blogartikelen. Door de bezoeker de optie te bieden om op de 404-pagina door te klikken naar deze pagina’s, is de kans groot dat ze alsnog vinden waarnaar ze opzoek zijn. Baseer deze pagina’s op basis van data. Kijk welke producten het vaakst verkocht worden, of analyseer in Google Analytics welke pagina’s de meeste bezoekers krijgen.
- Een uitleg over waarom de bezoeker deze 404-pagina te zien krijgt (vertel wat er is misgegaan)
Vaak zie je op 404-pagina’s een technisch verhaal over waarom je nu precies een 404-foutmelding te zien krijgt. Probeer juist in menselijke taal uit te leggen dat de bezoeker op een pagina terecht is gekomen die niet meer bestaat, en leg uit hoe hij alsnog kan vinden waarnaar hij op zoek is. Je kunt hierbij gerust wat humor gebruiken.
Gebruik pictogrammen, foto’s of GIFS op jouw 404-pagina die herkenbaar zijn voor je merk of juist een humoristische toevoeging zijn. Het brengt de boodschap sterker over en het is logischer voor de bezoeker om te begrijpen wat er gebeurt.
Tip: Vind je dat bezoekers een extraatje verdienen wanneer zij op een 404-pagina binnen jouw webshop zijn beland? Verwerk dan een actie in de pagina, zoals “Wat vervelend dat je op deze pagina bent beland. Winkel door via onderstaande button en gebruik kortingscode OEPS404 voor 10% korting op jouw bestelling.”