Acht tips om succesvol een kledingwebshop te beginnen

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 1 juni 2022

Het aantal webshops blijft groeien. In 2020 is er zelfs een groei van 21,3% genoteerd. Daarmee stijgt ook het aantal kleding webshops. Heb jij ook altijd al je eigen kledingwebshop willen starten? Tegenwoordig is dat helemaal niet zo moeilijk meer. Het is echter wel een uitdaging om succes te behalen en te behouden met een kleding webshop. Daarom geven wij jou acht tips waarmee jij succesvol een kledingwebshop kan beginnen.

1. Breng jouw unieke eigenschappen naar voren

Vraag jezelf af wat jou uniek maakt en wat jouw kledingwebshop onderscheidt van andere en omschrijf daarbij jouw bestaansreden. Is bijvoorbeeld de kleding op zichzelf al uniek? Of kun je met jouw webshop op een speciale manier voldoen aan de behoeften van jouw potentiële klanten? Behalve dat het beantwoorden van deze vragen een goede motivatie voor jezelf is, heb je bij het in kaart brengen van deze antwoorden ook een belangrijk deel van jouw missie en visie gevormd, wat je als basis kan gebruiken om je te onderscheiden van concurrenten. Deze kun je op verschillende onderdelen van je webshop laten terugkomen, zoals in een korte blok in de footer of wat uitgebreider op een ‘over ons’-pagina.

2. Minimaliseer & versoepel retouren

De kledingbranche is een branche waarin veel retouren voorkomen. Veel e-commerceondernemers krijgen ermee te maken. Daarom is het belangrijk (dat er geprobeerd wordt) om deze continu te minimaliseren. Dit kan je doen door onder andere maten en pasvormen zo duidelijk en gedetailleerd mogelijk te communiceren op jouw productpagina. Houd daarbij ook rekening met maateenheden uit verschillende landen. Plaats daarnaast gedetailleerde foto’s die de producten goed weergeven. Dit kan helpen bij de verwachting van de klant.

Acht tips om succesvol een kledingwebshop te beginnen

Tip: wanneer er modellen gebruikt worden voor de productfoto’s, geef dan aan hoe groot deze zijn en welke maat van het desbetreffende product ze dragen

Mocht je toch te maken krijgen met retouren, wat helemaal niet erg is, breng dan in kaart waarom mensen retourneren en speel hier vervolgens op in. Dit kun je doen door een formulier mee te sturen bij elke verzending waarbij klanten een (vooraf aangegeven) reden kunnen invullen of aanvinken voor de retour. Om het jezelf gemakkelijker te maken, kun je via CCV Shop op makkelijke wijze zelf je retour regelen via jouw eigen webshop. Daarmee maak je het niet alleen makkelijk voor jezelf, maar ook voor de klant. Daarnaast krijg je daarmee ook goed (online) inzicht in de retourreden.

Zorg er ook voor dat je een retourbeleid hebt. Wanneer het niet mogelijk is om makkelijk te retourneren, kan het zijn dat een klant een minder goede ervaring krijgt met jouw kledingwebshop en daardoor niet meer terugkomt in de toekomst.

Een aantal tips waarmee je dit kun toepassen voor jouw webshop:

  1. Gebruik eenvoudige verpakkingen die de klant ook kan gebruiken bij een retour;
  2. Geef de klant de mogelijkheid om aan te geven waarom hij/zij een product wil retourneren. Dit kan bij CCV Shop heel makkelijk via de webshop zelf;
  3. Wees vooraf duidelijk over de verzending- en retourvoorwaarden. Communiceer ook duidelijk over de terugbetaling;
  4. Geef de klant genoeg tijd om na te denken over een retour.

3. Verbeter de gebruikerservaring van een bezoeker

Door de gebruikerservaring van een bezoeker te verbeteren, haakt deze minder snel af tijdens een bezoek aan jouw webshop.  Zorg er daarom dan ook voor dat je website er overzichtelijk, duidelijk en tegelijkertijd ook aantrekkelijk uit ziet.

Hoe kan je dit toepassen in jouw kledingwebshop? Allereerst kun je een passend thema gebruiken voor je webshop. CCV Shop biedt talloze thema’s aan die bijdragen aan de aantrekkelijkheid van jouw webshop. Daarnaast kun je ook gebruik maken van een productfilter. Daardoor kan een bezoeker gemakkelijk gewenste producten naar voren halen. Kies bijvoorbeeld niet enkel voor algemene categorieën als T-shirts of jassen, maar maak ook specifieke subcategorieën als hemdjes, T-shirts met korte mouwen of spijkerjassen.

Tot slot moet je ervoor zorgen dat jouw categorieën helder zijn ingedeeld, zodat de bezoeker makkelijk kan navigeren door jouw kledingwebshop.

Wil je meer weten over het starten van een kledingwebshop? Met onze webwinkelsoftware kun je snel en eenvoudig jouw eigen fashionshop openen en jouw droom werkelijkheid maken.

Start jouw eigen kledingwebshop

4. Plaats veel passende foto's

Ook kwalitatieve foto’s dragen bij aan de gebruikservaring van een bezoeker, mits deze natuurlijk relevant zijn.

Welker foto’s zijn relevant voor jouw kledingwebshop?

  1. Eigen gemaakte foto’s voor jouw productpagina. Deze ondersteunen jouw productbeschrijving.
  2. Logo’s en afbeeldingen die jouw bedrijf goed weergeven.
  3. Lookbooks. Dit zijn foto’s van een collectie die in een collage weergeven zijn. Dit geeft bezoekers ideeën om outfits te stylen of om te laten zien wat de laatste ontwikkelingen in de mode zijn.

Houd bij het plaatsen van foto’s rekening met de formaten en hoe dit uitkomt in een mobiele weergave.

5. Zorg voor klantbeleving via de verzending

Het is natuurlijk altijd een leuk moment als je een bestelling binnenkrijgt. Dit geldt zowel voor jouw kledingwebshop als voor de klant die deze bestelling thuis ontvangt. 

Vermeld daarom altijd leveringstijden en maak gebruik van een track-and-tracecode zodat de klant weet waar hij of zij aan toe is. Wil je het moment van ontvangst van een klant helemaal onvergetelijk maken? Stuur dan iets kleins mee zoals een gepersonaliseerd bedankkaartje of een kortingscode die gebruikt kan worden bij een volgende aankoop.

Acht tips om succesvol een kledingwebshop te beginnen plaats veel passende foto's

6. Maak het betaalproces gemakkelijk

Dit om te voorkomen dat de klant, net voordat een bestelling definitief wordt gemaakt, afhaakt. Hierop kun je inspelen door het aanbieden een One Page Checkout, waarbij de klant al zijn of haar details voor de bestelling maar op één pagina hoeft in te vullen, in plaats van op meerdere pagina’s.

Daarnaast is het ook goed om zoveel mogelijk betaalopties aan te bieden op jouw kledingwebshop. Met CCV Online Payments heb je alle onlinebetaalmethoden direct geïntegreerd in jouw webshop. Dit is inclusief betaalmogelijkheden waarbij klanten later kunnen betalen, zoals Klarna en AfterPay. Hierdoor vergroot je de (betaal)mogelijkheden van klanten om toch een aankoop te doen in jouw webshop.

Houd met de betaalmogelijkheden ook rekening met de retouren. Wellicht zijn sommige betaalmogelijkheden gekoppeld aan hoge retourpercentages en daardoor voor jou minder aantrekkelijk zijn. Deze kan je dan ook weglaten.

7. Zet je marketing goed in

Natuurlijk wil je zoveel mogelijk bezoekers lokken naar je webshop wanneer deze live is gegaan. Daarom is het belangrijk dat je een marketingplan ontwikkelt voor jouw webshop. Op welke manier wil jij klanten naar jouw kledingwebshop lokken en wat is jouw marketingdoelstelling? 

Ook kun je door middel van influencers de prestaties van jouw webshop stimuleren. Wellicht helpt dit artikel je ook bij het organiseren van jouw marketing.

8. Maak het jezelf makkelijk

Hoewel het tegenwoordig makkelijk is om via CCV Shop een eigen kledingwebshop te starten, kun jij het jezelf nog makkelijk maken. Dit kun je doen door je kledingwebshop te koppelen aan onze apps.

Verkoop

CCV biedt vele extra verkoopkanalen aan voor jouw webshop. Onder deze verkoopkanalen valt ook een koppeling met Fashionchick, een kledingplatform speciaal gericht op vrouwen. Hierdoor heb je een extra verkoopkanaal voor jouw kledingwebshop op een platform met een groot bereik.

Boekhouding

Dit is misschien een minder leuke kant die komt kijken bij het ontwikkelen van een kledingwebshop. Toch kunnen we het wel makkelijker voor je maken door de apps die we aanbieden, zoals Moneybird, Exact en Twinfield. Daarmee kan jij je administratie makkelijk bijhouden.

Verzending

CCV Shop biedt verschillende apps aan die de verzending en eventuele retour voor jou nog gemakkelijker maken. Behalve dat dit veel tijd en moeite scheelt, zijn de meeste apps ook gratis.