Laten we als voorbeeld nemen dat je een webshop in computers runt en gebruikmaakt van dropshipping. De klant plaatst op jouw webshop een bestelling voor een geheugenkaart. Je bevestigt de bestelling van de geheugenkaart vanuit jouw webshop aan de klant. Op het moment dat de betaling van de klant binnen is, plaats jij als computershop een bestelling bij jouw dropshipper. Jij loopt op deze manier dus geen enkel financieel risico omdat jij het verdere proces pas in gang zet nadat je jouw geld binnen hebt.
De dropshipper gaat, nadat jij hem betaalt, met de door jou doorgestuurde bestelling direct voor je klant aan de slag. De geheugenkaart komt uit het magazijn van jouw leverancier, hij pakt de bestelling in en zorgt dat deze bij je klant wordt afgeleverd. Jij kunt het logistieke proces volgen en communiceert met je klant dat de bestelling onderweg is. De bestelling wordt geleverd en als het goed is, is je klant tevreden met het product dat hij ontvangt. De klant merkt er dus niets van dat jij zakendoet met een dropshipper en het product niet uit jouw eigen magazijn levert. De brutowinst die je maakt op de verkoop van de geheugenkaart is het verschil tussen de verkoopprijs die jij bij de klant in rekening gebracht hebt en de inkoopprijs die jij met de dropshipper hebt afgesproken.